سوالات متداول

با هدف تسهیلگری در ارایه مشورت به همکاران محترم سعی شده پرسش های متداول و معمول طراحان در بخش های مختلف ، بر اساس نظرات کارشناسان پاسخ لازم ارایه شود.

بخش زیادی از شکایت‌های صنفی در مراجع قضایی از سوی طراحان بدلیل تنظیم نکردن قرارداد میان ایشان با سفارش دهندگاشان است. “قرارداد” در واقع مکتوبی است که بین دو طرف انجام کاری منعقد می‌شود و در آن با صراحت از موضوع کار، تعهدات مجری و سفارش دهنده، قیمت و نحوه پرداخت موضوع مورد نظر گفته و از سوی دو طرف تایید و تعهد شده است. تبادل این مکتوب بین دو طرف سفارش، حق رسیدگی به روند اجرای کار، احقاق حقوق پایمال شده ناشی از عدم اجرای تعهدات طرف مقابل را در مراجع و محاکم ذی صلاح قضایی و صنفی ، قطعی و ممکن می‌سازد.
“قرارداد” ممکن است ظاهر متفاوت و متنوعی داشته باشد اما از نظر محتوی همه آن ها یکسان هستند و اگر با دقت تنظیم شده باشند می‌تواند رسیدن به حقوق پایمال شده طرفین را تسهیل و ممکن سازد. گاهی روزانه ما اوراقی را امضا یا مبادله می‌کنیم و غافل هستیم که برخی از این اوراق تعهدی است محکم، قانونی، محکمه پسند قابل اجرا!

تاثیر کم‌رنگ‌ترین و ناخواناترین دستنوشته‌ها از قوی‌ترین حافظه‌ها بیشتر است!
هرگز رفاقت و آشنایی، تنبلی، خجالت یا ماخوذ به حیا شدن را مانع عقد قرارداد ندانیم و همواره به این حقیقت فکر کنیم که عقد قرارداد در واقع محترم شمردن حقوق هر دو طرف است.

مطابق قانون، علامت تجاری دارای حق استفاده‌ی انحصاری است. هرگونه استفاده از عین یا مشابه علامت تجاری که موجب فریب مشتریان شده و مصرف‌کنندگان را در تشخیص شرکت‌ها و موسسات و خدمات آن‌ها به اشتباه بیندازد و حق صاحبان و مالکان علائم تجاری نیز زیر پا گذاشته شود، از مصادیق رقابت تجاری مکارانه بوده و ممنوع است. برای صاحبان علایم تجاری، امکان طرح دعوای حقوقی وجود دارد. در قانون ثبت علایم تجاری، برای اشخاصی که حقوق انحصاری صاحب علامت را نقض کنند، مجازات مقرر شده است.

شرایط عضویت در انجمن صنفی کارفرمایی طراحان صنعتی ایران را در صفحه ی “شرایط عضویت” در بخش “اعضا” منو سایت مشاهده کنید.

همه دانش آموختگان مقاطع کارشناسی به بعد طراحی صنعتی میتوانند با مراجعه به بخش آموزش و پژوهش ادارات صنایع استان‌ها و ارایه مدارک لازم ، در مرحله اول جواز تاسیس و در مرحله بعد پروانه فنی مهندسی طراحی صنعتی دریافت کنند.
برای دریافت فایل pdf شرایط دریافت به بخش عضویت پذیری سایت انجمن مراجعه نمایید.

متاسفانه سال‌های بسیاری طراحان صنعتی در ساختارهای طبقه بندی مشاغل برای کار و استخدام مشکل قانونی داشتند و همواره بلاتکلیف بودن .
به این ترتیب با رایزنی های صورت گرفته با واحد خدمات مهندسی وزارت صمت، طراحی صنعتی با تصویب در فهرست گروه های فنی مهندسی بخش صنعت قرار گرفت و در حال حاضر علاوه بر امکان استخدام رسمی طراحان صنعتی در سازمان های مرتبط، میتوانند مستقلا به تاسیس و دایر نمودن واحد فنی مهندسی طراحی صنعتی در سراسر کشور مبادرت بورزند .
داشتن پروانه رسمی کار، سند معتبری در تعاملات حرفه ای در فضای کسب و کار با صنایع و دیگر واحد های فنی مهندسی کشور و نیز خارج از کشور خواهد بود. صادرات خدمات فنی مهندسی طراحی صنعتی می‌تواند از جمله این فرصت ها بشمار آید.

نه ! شما میتوانید با استفاده از سند واحد ملکی و یا سند اجاره واحد مسکونی خود و دیگر مدارک مورد نیاز، برای دریافت جواز و پروانه اقدام نمایید.

پرسش های بیشتر مخاطبان محترم، پیرامون برنامه ها و خدمات انجمن را از طریق حسابهای انجمن در شبکه های اجتماعی پاسخگو هستیم.

پیمایش به بالا